Řada psycholog. studií provedených po celém světě ukázala, že šachy mohou:
- zvednout inteligenční kvocient (IQ);
- posílit dovednosti potřebné při řešení problémů, naučit, jak nezávisle a zodpovědně dělat obtížná a abstraktní/teoretická/hypotetická rozhodnutí;
- zvýšit jazykové, matematické, paměťové schopnosti a schopnost číst;
- pěstovat kritické, kreativní a originální myšlení;
- poskytovat praxi/cvičení v dělání přesných a rychlých rozhodnutí pod časovým tlakem, což je dovednost, která může pomoci zlepšit školní známky;
- učit, jak myslet logicky a efektivně, učí vybrat „nejlepší“ volbu z velkého množství možností;
- být výzvou pro nadané děti, přičemž účinně pomáhají odhalit ty nadané žáky, kteří svým skutečným schopnostem zůstávají hodně dlužni (underachievers);
- demonstrovat důležitost flexibilního plánování, koncentrace a důsledků našich rozhodnutí;
- obohatit chlapce a dívky bez ohledu na jejich přirozené schopnosti a socioekonomické zázemí/původ/prostředí;
- naučit děti nejprve myslet a až potom konat.
* převzato z projektu „Šachy do škol“ http://www.sachydoskol.cz/